CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday 7 December 2012

KAEDAH MENDARAB


Kaedah menyelesaikan operasi darab bagi murid yang agak lemah, pada peringkat awal boleh menggunakan kaedah yang mudah. Guru dan ibu bapa boleh menggunakan kaedah menyelesaikan operasi darab menggunakan konsep garisan dan titik. Garisan yang digunakan adalah garisan melintang dan menegak. Garisan melintang akan didarabkan dengan garisan menegak dan hasilnya adalah jumlah titik pertemuan hasil persilangan. Sebagai contoh anda boleh lihat pada beberapa contoh di bawah:

 

Titik merah adalah titik silang pertemuan antara garisan menegak dengan garisan melintang dan ia juga merupakan jawapan kepada hasil darab satu digit dengan satu digit iaitu 
2 X 3 = 6.

Contoh seterusnya adalah seperti berikut: 



Titik merah adalah titik silang pertemuan antara garisan menegak dengan garisan melintang dan ia juga merupakan jawapan kepada hasil darab nombor satu digit dengan satu digit iaitu 3 X 4 = 12.

Kaedah mendarab nombor dua digit  dengan nombor dua digit pula dapat dilihat seperti  contoh di bawah.  Kaedah mengumpul semula perlu dilakukan semasa menghasilkan  jawapan.




Sebagaimana  kaedah-kaedah yang lain, penggunaan kaedah ini juga memerlukan latihan yang berterusan.  Kemahiran akan diperoleh daripada hasil usaha yang gigih. Selamat maju jaya.

33 comments:

Unknown

info berguna untuk guru dan murid.

Cikgu Norlida

Blog yang menarik dan padat dengan info..tahniah

个人资料

Nota yang baik dan lengkap serta memanfaatkan murid-murid.Tahniah cikgu.

Unknown

Tahniah! kaedah yg terbukti berkesan melalui pengalaman saya mengajar mate ... blog yg menarik, byk info yg boleh share nanti ... Cikgu Wan ( GC Maths )

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Siti Zuraida, Cikgu Norlida, Cikgu Boon See Liew dan Cikgu Wan atas semangat dan sokongan yang diberikan.

Anonymous

Blog yang menarik!

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Sow Khan...

zue83

Tahniah....Blog yang penuh dengan informasi

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Zuraidah. Moga dapat dimanfaatkan bersama.

Unknown

blog yg menarik...informasi yg dikongsikan juga amat jelas dan mudah difahami..terima kasih utk perkongsian ini..

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Roziatuleafizal atas sokongan yang diberikan.

feifong80

boleh aplikasi kaedah ini dalam pengajaran saya,terima kasih !Cikgu

ZANAINAH BINTI AZIZ

Sama-sama kita kongsi Cikgu Fei Fong. 'Sharing is caring.'

Unknown

Tahniah cikgu. Blog yang menarik dan membawa manfaat kepada saya

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Phoon Lee Fuai. Kita berkongsi ilmu untuk sama-sama manfaatkannya.

Anonymous

Terima kasih kerana berkongsi maklumat.

ZANAINAH BINTI AZIZ

Sama-sama Cikgu Foo Mei Ling. 'Sharing is caring.'
Terima kasih juga sebab sudi berkunjung ke sini.

Rabita Jali

Nota yang bagus dan sangat bermanfaat. keep it up.

Unknown

Blog yang menarik dengan nota yang lengkap, bagus!

Siew Foo D20112052869

Syabas, perkongsian yang bermanfaat kepada semua!^^

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Rabita, Cikgu Poi Hia dan Cikgu Siew Foo atas sokongan anda semua.

Unknown

Nota yang sangat lengkap dan mudah difahami. Blog cg sangat menarik. Tahniah

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Annis. Moga dapat dimanfaatkan bersama.

Unknown

Nice ^^,

ZANAINAH BINTI AZIZ

Thanks! (",)

Unknown

Nota yang lengkap dan sesuai diterapkan kepada pelajar, tahniah.

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Raizatul atas sokongan cikgu.

Unknown

satu blog yang amat berguna sebagai sumber rujukan guru.teruskan..

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Ros. Moga dapat dimanfaatkan bersama.

Rosmayanty Rosly ( D20112052969 )

Tahniah cikgu, blog yang penuh info matematik. Teruskan lagi cikgu kongsi ilmu yang menarik ini

ZANAINAH BINTI AZIZ

Terima kasih Cikgu Rosmayanty atas sokongan. Sama-sama kita kongsikannya.

Unknown

Assalamualaikum....
Kaedah mendarab yang mudah dan boleh membantu pelajar serta pengunjung blog anda.Tahniah cikgu.

ZANAINAH BINTI AZIZ

Waalaikumusalam...
Terima kasih sebab terus memberi sokongan.

Post a Comment