SOALAN 1
6 725 – (563 + 918) =
_______
CARA PENYELESAIAN 1
6 725
- 564 6 161 6 161 + 918 7 180
Jawapan : 7 180
|
CARA PENYELESAIAN 2
563
+ 918 1 481 6 725 - 1 481 5 244
Jawapan
: 5 244
|
Cara penyelesaian yang manakah betul?
CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN 5 244
Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini,
murid-murid mesti menyelesaikannya
dengan memulakan dengan operasi bahagi ( + ) terlebih dahulu. Kemudian barulah
meneruskannya dengan operasi tambah ( - ). Sekiranya murid-murid memulakannya
dengan operasi tolak terlebih dahulu dan diikuti dengan operai tambah, maka
jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan
sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.
SOALAN 2
2 560 + 235 ÷ 5 = _______
CARA PENYELESAIAN 1
2 560
+ 235
2 795
2
795 ÷ 5 = 559
Jawapan
: 559
|
CARA PENYELESAIAN 2
235
÷ 5 = 47
2 560
+ 47
2 607
Jawapan
: 2 607
|
Cara penyelesaian yang
manakah betul?
CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN 2 607
Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini,
murid-murid mesti menyelesaikannya
dengan memulakan dengan operasi bahagi ( ÷ ) terlebih dahulu. Kemudian barulah
meneruskannya dengan operasi tambah ( + ). Sekiranya murid-murid memulakannya
dengan operasi tambah terlebih dahulu dan diikuti dengan operai bahagi, maka
jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan
sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.
SOALAN 3
8 291 + 6 × 9 = _______
CARA PENYELESAIAN 1
8 291
+ 6 8 297 8 297 x 9 74 673
Jawapan
: 74 673
|
CARA PENYELESAIAN 2
6
X 9
54
8 291 + 54 8 345
Jawapan
: 8 345
|
Cara penyelesaian yang
manakah betul?
CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN 8345
Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini,
murid-murid mesti menyelesaikannya
dengan memulakan dengan operasi darah ( × ) terlebih dahulu. Kemudian barulah
meneruskannya dengan operasi tambah ( + ). Sekiranya murid-murid memulakannya
dengan operasi tambah terlebih dahulu dan diikuti dengan operai darab, maka
jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan
sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.
SOALAN 4
7 203 + 636 -1 999 = __ |
SOALAN 5
8
082 – 1288 + 651= __
|
CARA PENYELESAIAN
7 203
+ 636
7 839
7 839
- 1 999 5 840
Jawapan
: 5 840
|
CARA PENYELESAIAN
8 082
- 1
288
6 794
6 794
+
651
7
445
Jawapan
: 7 445
|
Apabila melibatkan
operasi tambah ( + ) dan tolak ( - ),
maka murid-murid hendaklah menyelesaikannya mengikut turutan operasi secara
terus dalam soalan tersebut seperti 2 contoh soalan di atas sehingga memperoleh
jawapan yang betul.
26 comments:
Ilmu yang sungguh menarik...tahniah
Terima kasih banyak atas sokongan cikgu.
THANKS FOR SHARING
You're most welcome... Sharing is caring!
contoh yang cukup jelas, terima kasih!
Terima kasih juga atas sokongan dan kesudian cikgu singgah ke blog ini.
TAHNIAH...BLOG YANG COMEL DAN MENDAMAIKAN..CIKGU MATEMATIK YANG BAGUS...:)
Terima kasih cikgu! Moga dapat dimanfaatkan bersama.
maklumat yang dikongsi oleh guru sangat lengkap!
Terima kasih cikgu atas sokongan dan kesudian singgah ke blog ini.
Blog yang banyak maklumat tuk dikongsi bersama..Tahniah cikgu!!
Terima kasih cikgu! Moga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama.
Syabas, teruskan usaha.
Terima kasih Cikgu Leong Nyuk Fui atas semangat yang cikgu berikan.
Blog yang cantik dan berguna untuk anak didik dan juga anak di rumah. Syabas dan tahniah...Teruskan berkarya...
Terima kasih Cikgu Anita atas sokongan dan semangat yang diberikan. Moga perkongsian ini dapat diguna dan dimanfaatkan bersama.
Bestnya.....anak akak suka tengok blog zanainah,greed,n good luck.
Terima kasih Cikgu Rohana atas sokongan dan semangat yang diberikan. Moga sama-sama dapat manafaatkannya.
Ikhlas saya katakan, saya sukakan blog cikgu. Cantik lagi berilmu. Cayalah...
Terima kasih banyak Cikgu Junaidi. Moga dapat dikongsi dan dimanfaatkan bersama.
Cantik blog cikgu haa. Berbunga bunga saya tengok. Hehehe. lepas ni boleh saya nak buat Blog mengajar Bahasa Inggeris pulak . hehe :P
Terima kasih Azwan. Buat la, boleh kita kongsi ilmu. 'Sharing is caring.'
lembaran kerja yang mencabar.
Terima kasih Cikgu Siew Hong sudi berkunjung ke blog saya.
Anak-anak saya pun boleh mendapatkan manfaat daripada blog cikgu ini.
Terima kasih cikgu Noraliza di atas kesudian berkunjung ke sini. 'Sharing is caring.'
Post a Comment