CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, 13 November 2012

KESALAHAN MURID DALAM MENYELESAIKAN OPERASI BERCAMPUR


SOALAN 1

6 725 – (563 + 918) = _______


CARA PENYELESAIAN 1

        6 725
-         564
        6 161 

        6 161
+         918
        7 180

 Jawapan : 7 180      


CARA PENYELESAIAN 2

        563
+      918 
     1 481   

     6 725
-    1 481
     5 244

Jawapan : 5 244

       
 
Cara penyelesaian yang manakah betul?

CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN  5 244

Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini, murid-murid mesti menyelesaikannya dengan memulakan dengan operasi bahagi ( + )  terlebih dahulu. Kemudian barulah meneruskannya dengan operasi tambah ( - ). Sekiranya murid-murid memulakannya dengan operasi tolak terlebih dahulu dan diikuti dengan operai tambah, maka jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.


SOALAN 2

        2 560  +   235  ÷  5  =  _______


CARA PENYELESAIAN 1

        2 560
+         235
        2 795

2 795  ÷  5  =  559      

Jawapan : 559


CARA PENYELESAIAN 2

 235  ÷  5  =  47
        
        2 560  
 +          47
        2 607    

Jawapan : 2 607

Cara penyelesaian yang manakah betul?

CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN  2 607

Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini, murid-murid mesti menyelesaikannya dengan memulakan dengan operasi bahagi ( ÷ )  terlebih dahulu. Kemudian barulah meneruskannya dengan operasi tambah ( + ). Sekiranya murid-murid memulakannya dengan operasi tambah terlebih dahulu dan diikuti dengan operai bahagi, maka jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.


SOALAN 3

        8 291 + 6 × 9   =  _______


CARA PENYELESAIAN 1

        8 291
+             6
        8 297

        8 297
x            9      
     74 673

Jawapan : 74 673


CARA PENYELESAIAN 2

        6
X      9
          54

     8 291
+        54
     8 345

Jawapan : 8 345

Cara penyelesaian yang manakah betul?

CARA PENYELESAIAN 2, JAWAPAN  8345

Murid-murid diingatkan, untuk soalan seperti ini, murid-murid mesti menyelesaikannya dengan memulakan dengan operasi darah ( × )  terlebih dahulu. Kemudian barulah meneruskannya dengan operasi tambah ( + ). Sekiranya murid-murid memulakannya dengan operasi tambah terlebih dahulu dan diikuti dengan operai darab, maka jawapan murid-murid akan salah. Jadi, murid-murid mesti berhati-hati dan sentiasa ingat mana yang perlu didahulukan.






SOALAN 4

7 203 + 636 -1 999 = __

SOALAN 5

8 082 – 1288 + 651= __


CARA PENYELESAIAN

        7 203
+         636
        7 839

        7 839
-       1 999
        5 840

Jawapan : 5 840


CARA PENYELESAIAN  

        8 082  
 -      1 288
        6 794

        6 794
+         651
        7 445

Jawapan : 7 445

Apabila melibatkan operasi tambah ( + ) dan tolak  ­( - ), maka murid-murid hendaklah menyelesaikannya mengikut turutan operasi secara terus dalam soalan tersebut seperti 2 contoh soalan di atas sehingga memperoleh jawapan yang betul.

26 comments:

Salniza Abdul Manap

Ilmu yang sungguh menarik...tahniah

Zanainah Aziz

Terima kasih banyak atas sokongan cikgu.

cheok beegeok

THANKS FOR SHARING

Zanainah Aziz

You're most welcome... Sharing is caring!

NG NYET YUN

contoh yang cukup jelas, terima kasih!

Zanainah Aziz

Terima kasih juga atas sokongan dan kesudian cikgu singgah ke blog ini.

ruhaiza jalani

TAHNIAH...BLOG YANG COMEL DAN MENDAMAIKAN..CIKGU MATEMATIK YANG BAGUS...:)

Zanainah Aziz

Terima kasih cikgu! Moga dapat dimanfaatkan bersama.

ONG FANG TING

maklumat yang dikongsi oleh guru sangat lengkap!

Zanainah Aziz

Terima kasih cikgu atas sokongan dan kesudian singgah ke blog ini.

siti akhmal

Blog yang banyak maklumat tuk dikongsi bersama..Tahniah cikgu!!

Zanainah Aziz

Terima kasih cikgu! Moga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama.

LEONG NYUK FUI

Syabas, teruskan usaha.

Zanainah Aziz

Terima kasih Cikgu Leong Nyuk Fui atas semangat yang cikgu berikan.

ANITA HJ TAHIR

Blog yang cantik dan berguna untuk anak didik dan juga anak di rumah. Syabas dan tahniah...Teruskan berkarya...

Zanainah Aziz

Terima kasih Cikgu Anita atas sokongan dan semangat yang diberikan. Moga perkongsian ini dapat diguna dan dimanfaatkan bersama.

Rohana Sudin

Bestnya.....anak akak suka tengok blog zanainah,greed,n good luck.

Zanainah Aziz

Terima kasih Cikgu Rohana atas sokongan dan semangat yang diberikan. Moga sama-sama dapat manafaatkannya.

Junaidi bin Eber

Ikhlas saya katakan, saya sukakan blog cikgu. Cantik lagi berilmu. Cayalah...

Zanainah Aziz

Terima kasih banyak Cikgu Junaidi. Moga dapat dikongsi dan dimanfaatkan bersama.

GendutGila

Cantik blog cikgu haa. Berbunga bunga saya tengok. Hehehe. lepas ni boleh saya nak buat Blog mengajar Bahasa Inggeris pulak . hehe :P

Zanainah Aziz

Terima kasih Azwan. Buat la, boleh kita kongsi ilmu. 'Sharing is caring.'

chan siew hong

lembaran kerja yang mencabar.

Zanainah Aziz

Terima kasih Cikgu Siew Hong sudi berkunjung ke blog saya.

Noraliza Mohamad

Anak-anak saya pun boleh mendapatkan manfaat daripada blog cikgu ini.

Zanainah Aziz

Terima kasih cikgu Noraliza di atas kesudian berkunjung ke sini. 'Sharing is caring.'

Post a Comment